مقالات در همه زمینه ها

مقالات در همه زمینه ها داریم

مقالات در همه زمینه ها

مقالات در همه زمینه ها داریم

پارکت چیست

پارکت چیست


پارکت به کفپوش‌هایی اطلاق می‌شود که بایستی از جنس چوب ساخته شده و به صورتهای مختلف قابل اجرا بر روی کف ساختمان می‌باشند. در گذشته بیشتر از مدلهایی که از چوب طبیعی با تکه‌های کوچک به صورت پازلی در کنار هم قرار می‌گرفت استفاده می‌شد. تعمیرکردن و ساب و لاک زدن پارکت بستگی به مکان استفاده شده و نظافت آنجا بستگی دارد.


پارکِت، چوب‌فرش یا کف‌پوش چوبی، کف‌پوش ی از جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود. بدین صورت که قطعات پارکت را به صورت‌های مختلف مانند جناغی، آجری، شطرنجی و سطری و … در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود. امروزه می شود کف‌پوش‌های جدیدی با مواد ام دی اف و اچ دی اف نیز استفاده می‌شوند که لمینت یا لمینیت فلورینگ نام دارند و به اشتباه با نام پارکت در بازار عرضه می‌شود. این مواد جدید برای نصب موقتی مناسب بوده و فاقد ویژگی‌های بنیادی پارکت هستند. پارکت‌ها در ابعاد و اندازهای مختلف مانند ۴۹*۷ و ۱۰۰*۱۰ سانتیمتر وجود دارند که بخاطر طریقه نصب آن یعنی استفاده از چسب‌های مخصوص و پوشش‌های لاک و رنگ که هیچ فضایی را برای فعالیت موریانه و خوردگی ندارد مانع از فعالیت‌های آنها می‌شود. به علت این که از چوب در ساختار آن استفاده شده نباید در مجاورت با رطوبت و آب باشد اما در صورتیکه با پوشش‌های از جنس لاک، رنگ، روغن و… آغشته شود در کنار آب و رطوبت هم مقاوم است. هنگام نصب پارکت باید دقت داشت که کلیک ها بطور کامل در هم قفل شوند.




نصب پارکت


به نظر می رسد نصب پارکت کار ساده است و نصاب پارکت کار چندان سختی ندارد ولی نصابهای حرفه ای کارشان بسیار سخت است! شاید نصب پارکت ساده به نظر برسد ولی در صورتی نگاه دقیقی به این مسئله داشته باشیم و بخواهیم اوج کیفیت را در کار نصب پارکت مد نظر قرار دهیم، می بینیم که نصب پارکت نکات بسیار زیادی دارد که در صورت رعایت آنها توسط نصاب پارکت می تواند به یک نصاب حرفه ای تبدیل شود. بعضی از مراحل نصب پارکت را در زیر می بیند.


زیر سازی


در صورتی که زیر کار به هر دلیلی صاف نباشد کار نصب پارکت با مشکل روبرو می شود. بسته به میزان خرابی سطح زیر کار عملیات ترمیم متفاوت است. سرامیک های کنده شده، کف آسیب دیده و غیره می بایست قبل از شروع عملیات نصب پارکت رفع شوند. مثلاً شاید لازم باشد بعضی جاها سیمان شود و صاف گردد. سپس مرحله بعدی مرحله فوم گذاری است که سبب میشود هم پارکت خوب نصب شود و هم نقش عایق صدا و حرارت را خواهد داشت. بعد از فوم گذاری نوبت چسباندن پارکت با چسب و یا قفل کردن قطعات در هم است. در این مرحله بسته به نوع پارکت استراتژی نصب متفاوت می شود، برخی از پارکت ها را باید با چسب مخصوص چسباند و برخی دیگر نیاز به چسب ندارند و می بایست از طریق نری- مادگی در هم قفل شوند.


بعد از چسباندن پارکت نوبت به درز گیری است که این کار با لاک انجام می شود. این کار لغزش و تکان خوردن و صدا دادن پارکت ها را در اثر راه رفتن روی آن ها کم می کند.


مرغوبیت و قیمت پارکت به نوع چوب آن بستگی دارد. مثلاً چوب گردو می تواند قیمت بالایی داشته باشد. از انجایی که پارکت را از چوب تهیه می کنند، قیمت آن در مجموع از قیمت لمینت و یا پارکت-لمینت بالاتر است. لمینت صفحاتی مصنوعی هستند که شبیه به پارکت طراحی می شوند ولی از جنس پوب نیستند. لمینت نیز همچون پارکت دارای طرفداران بسیاری است و نسبت به پارکت دارای هم معایب و هم مزیا است. پارکت- لمینت نیز صفحاتی هستند که دولایه بوده و لایه یا سطح زیری لمینت و روی آن یک لایه نازک چوب کشیده شده است. به نسبت پارکت ارزانتر بوده ولی همان زیبایی های پارکت را دارا هستند.


تاریخچه پارکت

در اواخر دهه 1600 زمانی که در خانه های معمولی کف زمین از بتون و در خانه های ثروتمندان از سنگ های مرمر بود نوعی جدید از کف سازی در ورسای فرانسه معرفی شد. در ابتدا این نوع کف سازی جهت مقابله با سرما بود که نقش عایق را ایجاد می کرد. شکل های پارکت در ابتدا مربع، مستطیل، لوزی و سه گوش بود همچنین آثاری از ستارگان و خورشید نیز روی قطعات دیده می شد. استفاده از این نوع کفپوش در آن زمان فقط مخصوص افراد ثروتمند بود. اولین کارخانه پارکت سازی در سال 1339 در سوئیس افتتاح شد؛ این کارخانه با استفاده از درختان جنگل های گرگان و گنبد ایران بهترین محصولات را به بازار عرضه کرد.


ویژگی های پارکت

تنوع رنگ

دوستدار محیط زیست

زیبایی

قابلیت تعویض

دوام

اجزا تشکیل دهنده پارکت

سطح اول از جنس سرامیک کاغذی است و تا حدودی ضد آب است. این سطح ارزان ترین قسمت محصول است که رنگبندی متفاوتی دارد. سطح دوم آن که در واقع مغز محصول است معمولا به نوع MDF و یا HDF است که این لایه ضد آب نیست. سطح سوم که به لایه های کاغذ دکوراتیو معروف بوده در واقع ظاهر اصلی است. قیمت و جنس این لایه در تمام پارکت ها یکسان است. سطح چهارم لایه ایی که از پلی اورتان ساخته شده و خاصیت ضد خش و ضد آب دارد همچنین این سطح در مقابل حرارت (البته حرارت ضعیف) نمی سوزد.


نکات مهم زمان خرید پارکت

دوام

مهم ترین نکته زمان خرید دوام محصول است. ممکن  است برخی از مدل ها از نظر رنگ و طرح برای شما زیبا باشند اما دوام مناسبی با محل کار شما نداشته باشند همین باعث می شود با گذشت زمان کوتاهی مجبور به تعویض شوید.


رنگ

انتخاب رنگ نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. بهتر است رنگی متناسب با رنگ مبلمان و سایر رنگ های استفاده شده در دکوراسیون انتخاب کنید.


ضخامت

ضخامت به اندازه دوام نیز اهمیت دارد. با توجه به محیط کار و میزان تردد یک انتخاب مناسب داشته باشید.


سیستم قفل

در زمان خرید دقت داشته باشید که سیستم قفل بادوامی انتخاب کنید.


گواهینامه سازنده

گوهی iso و گواهی فرشته آبی از گواهی های معتبر هستند که برای حفظ سلامتی نصاب و مصرف کنندگان بسیار مهم است.


ضمانت

از معیارهای مهم دیگر ضمانت محصول است که بین 5 تا 30 سال متغیر است.


درز یا شیار

نوع شیاردار، دارای ضخامت بالایی است اما میزان سایش بالایی دارد.


درجه Ac  

درجه AC یا مقاومت سایشی که مخفف کلمه ی  Abrasion Class است از نکات مهمی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. این درجه بندی توسط سازمان تولید کنندگان پارکت در اروپا (Association of European Producers of Laminate Flooring) ایجاد شد اما بعدها به عنوان یک استاندارد جهانی برای انتخاب شد. این موضوع یک راهنمایی بسیار خوب برای انتخاب و خرید بهتر است. پس برای انتخاب محصول نیاز است که شما درجه بندی AC را کامل بشناسید.  در واقع این درجه بندی شامل بررسی یک سری عملکرد و فاکتور مانند حرارت، ضربه، رطوبت، خراش، لک و ساییدگی می شود. هرچه کیفیت موارد گفته شده بالا تر باشد کیفیت پارکت نیز بالا تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد